کلیک کنیدf
 
>> تـــــوجه <<
برای ورود به صفحات اصلی روی عکس کلیک کنیذ
 
 

بحث هفته در وبــلاگ عرفان حلقه

هفته ششم - کوی خرابات

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

کوی خرابات

 

۲٨- میترا  در تاریخ ١٧  آذر ماه ۱۳۸۷، ساعت ٢١:۴۶ می گوید : 

خرابات را گر زیارت کنی   تجلی به خروار غارت کنی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۲۷- علی  در تاریخ ۳۰  شهریور ماه ۱۳۸۷، ساعت ۶:۰۶ می گوید : 

در خرابات مغان نور خدا می بینم              این عجب بین که چه نوری ز کجا می بینم
جلوه بر من مفروش ای ملک الحاج که تو               خانه می بینی و من خانه خدا می بینم  
خواهم از زلف بتان نافه گشایی کردن               فکر دور است همانا که خطا می بینم
سوز دل اشک روان آه سحر ناله شب              این همه از نظر لطف شما می بینم
هر دم از روی تو نقشی زمدم راه خیال              با که گویم که در این پرده چها می بینم
کس ندیدست ز مشک ختن و نافه چین              آنچه من هر سحر از باد صبا می بینم
دوستان عیب نظربازی حافظ مکنید             که من او را ز محبان شما می بینم

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  ۲۶- تقی فدایی حقی در تاریخ ۴  امرداد  ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۶:۴۵ می گوید : 

دوست عزیز masi
با سلام وتشکر از لطف جنابعالی
مثل اینکه در نوشتن متن منظور خویش را نتوانسته ام به خوبی بیان نمایم منظور این است که پزشکی که می خواهد درمانگر ی در این سیستم شود دیگر علوم پزشکی ودیگر اندوخته های علمی به درد نمی خورد وآنها را باید صرفا هنگام فرادرمانی زیر پا بگذارد ولی موقع درمان توسط پزشکی رایج باید دوباره با استناد به آن علوم درمان خویش را انجام دهد موضوع دیگر اینکه در عصر حاضر که پزشکی رایج روبروز پیشرفت های بی شماری می نماید بر غرور علمی آن افزوده می شود وسایر رشته های پزشکی از جمله طب گیاهی سوزنی هومیوپاتی و..را به باد سخره می گیرد وموقعی که نتایج درمانی انها را می بیند با برچسب تلقین باز علمی بودن آنها را زیر سوال می برد.ولی وقتی که پزشک فرادمانگر متوجه اثر فرادرمانی روی بیماران می شود این یکه تازی وغرور علمی در هم می شکند. این به مفهوم زیر سوال بردن علم پزشکی نیست .از طرف دیگر همه بیماران حاضر به درمان با فرادرمانی نیستند وطبق اساسنامه فرادرمانی اولویت اول درمان با پزشکی رایج است .

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۲۵- masi در تاریخ ۴  امرداد  ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۴:۳۰ می گوید : 

 

با سلام گل
از آنجایی که شالوده و اساس عرفان شناخت و آگاهیست بنابراین دستاوردهای علمی از جمله پزشکی شامل آگاهیها هستند پس نمیتوان گفت که در عرفان زیر پا گذاشته میشوند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۲۴- masi در تاریخ ۳  امرداد  ماه ۱۳۸۷، ساعت ۰:۰۲ می گوید : 

 

با سلام به دوست محترم جناب فدایی حقیگل
در مورد قست دوم که شما گفتین پزشکان با مواجهه با خرابات و فرادرمانی باید دانسته های علمی خود را زیر پا بگذارند موافق نیستم چون اولا کسانیکه در راه علم و دانش کوشا هستند در نظر خداوند طبق آیات قرآن از مرتبه خاصی برخوردارند وبنوعی ما را با اسرار درونی تجلیات الهی در جهان هستی آشنا میکنند و اگر درگیر با تعصبات و محدود اندیشی نشوند به مراتب بهتر از دیگران متوجه کیفیت فرادرمانی خواهند شد همونطور که در خرابات چهارچوبها و محدودیتهای فکری شکسته میشه و انگار که انسان از قفسی آزاد میشه و اینکه در وادی عرفان هیچ چیزی زیر پا گذاشته نمیشه و هر چیز در جای خود لازم و زیباست حتی جزیی ترین دانسته های ما که در برابر بی نهایت آکاهی هیچ به نظر میاد.گل

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۲۳- masi در تاریخ ۲  امرداد  ماه ۱۳۸۷، ساعت ۲۳:۲۲ می گوید : 

 

با سلامگل
آدم وقتی از ناهنجاریهای روزگار به تنگ میاد دلش میخواد زمین و زمان رو به هم بریزه شاید در درون آدم همین اتفاق میفته وقتی آگاهیها به وجودش تزریق میشه ناهنجاریهای درون متزلزل میشن و خود واقعی با خود وانمود شده در جنگ میفتن ولی اینبار خود واقعی بسیار نیرومند شده و میخواد اظهار وجود کنه و در این راه هر خرابی رو به جان ودل میخره تا به اونجا میرسه که به قول شاعر: من چه غم دارم که ویرانی بود
زیر ویرانی گنج سلطانی بودگل

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۲۲- تقی فدایی حقی  در تاریخ 31تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۲:۱۷ می گوید : 

باسلام واحترام خدمت همه دوستان وسپاس وتشکر از اظهار محبت  و لطف آقای محمد کاریزنوی وق-ص

موارد دیگری در مورد کوی خرابات به ذهن اینجانب خطور کرد که برای دوستان می نویسم ومنتظر اصلاحیه ونظرات شما هستم
1)بنا به فرموده استاد وقتی بخواهیم ساختمانی را تجدید بنا کنیم بنای جدید را بر روی ساختمان کهنه وفرسوده ایجاد نمی کنیم بلکه مجبوریم ساختمان قبلی را نابود کنیم حتی برخی موارد مجبوریم چندین متر از خاک آن ساختمان را نیز از کنده ودور بینازیم .
2)نخستین مورد خراب شدن پیشینه شغلی وعلمی در عرفان حلقه در امر طبابت ودرمانگری می باشد فردی که چندین سال از عمر خویش را صرف اموختن علم پزشکی نموده است وبا دیدی علمی واز نگاه معلول وعلت همه بیماریها را آموخته وبرای هر بیماری اتیولوژی (علت شناسی) و  پاتولوژی (اثرات بیماری روی بافت بدن که در زیر میکروسکوپ دیده می شود ) و تغییرات رادیولوژیو معیارهای خاصی قایل است به ناگاه به خاطر طی طریق در این عرفان همه را باید زیر پا بگذارد وخراب نماید تا بتواند درمانگری در این سیستم شود . [...] ولی در کوی خرابات این شادی وافتخار فرو میریزد و در مراحل اول چنین موضوعی را نمی تواند قبول نماید ولی با در مان هایی که انجام می دهد به درماندگی علم پزشکی و روانپزشکی پی می برد وبرای اولین بار بدون بحث وتفسیر وپاتوژی و..... در درمان بیماران به  نتایج مافوق تصوری دست می یابد (اینجانب در تجربه های در مانی خود تصورهمه چیز را می توانستم حدس بزنم غیر از مورد فوق) ودر این کوی پزشک فوق تخصص ومتبحر با فردی که حتی سواد خواندن ونوشتن هم ندارد یکی می شود
3)مورد دیگر در کوی خرابات (عرفان حلقه ) مسئله موسیقی می باشد همه ما در مورد حرام بودن بیشتر موسیقی ها (آهنگ های شاد کننده (مطرب ) وآهنگ هایی که القا کننده غم واندوه هستند )شنیده بودیم ولی کمتر کسی است که از این آهنگ ها وموسیقی ها دست بکشد ولی با آشنایی با فاز منفی (حالت غم واندوه وسیر در گذشته وآینده که بیشتر موسیقی ها این اثرات را دارند )و مهمتر واعجاب انگیز تر از همه با فلسفه موسیقی شیطانی به طور ناخود آگاه وبدون صرف انرژی وتلاش وکوشش از بیشتر موسیقی ها آهنگ ها بی نیاز شدیم که این مسئله فقط در این کوی امکان پذیر است
4)دست کشیدن از لطلاعات عرفانی وعلمی قبلی وتوجه به این مسئله که آموخته های قبلی پیش نیاز سیر و سلوک نیست نیز از دیگر شواهد کوی خرابات است
5)با نگاهی به متون عرفانی در می یابیم که این امر سابقه تاریخی نیز دارد شمس تبریزی شرط وارد شدن مولانا در این وادی را دست شدن از موقعیت علمی و اجتماعی وبحث های پیچیده فلسفی وعلمی .. می داند
گفت که تو شمع شدی قبله این جمع شدی            جمع نیم شمع نیم دود پراکنده شدم
گفت که شیخی وسری پیشرو وراهبری             شیخ نیم پیش نیم امر تورا بنده شدم

گفت که تو زیرککی مست خیالی وشکی           گول شدم هول شدم واز همه برکنده شدم
گفت که با بال وپری من پرو بالت ندهم        در همس بال وپرش بی پر وپرکنده شدم

ودر اثر این دست شستن ها وخلع سلاح شدن ها ومجاهدت و وارد شدن در قمار بود که بااز دست دادن ان مسائل مادی وگذرا در وادیی قدم نهاد که به قول خودش :
تابش جان یافت دلم واشد وبشکافت دلم            اطلس نو بافت دلم دشمن این ژنده شدم ....
زهره بدم ماه شدم چرخ دو صد تاه شدم          یوسف بودم زکنون یوسف زلینده شدم

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۲۱- محمد کاریزنوی در تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۰:۱۵ می گوید : 

از تقی فدایی حقی به خاطر توضیحات مفصل در خصوص کوی خرابات تشکر میکنم .
مولوی گوید:قصر چیزی نیست ویران کن بدن  
گنج در ویرانی است ای میر من
ان نمی بینی که در بزم شراب
مست انگه خوش شود کوشد خراب

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۲۰- پری ناز  در تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۰:۰۲ می گوید : 

این خانه جنات است یا کوی خرابات است/یا رب که چه خانه‌ست این یا رب که چه کوی است این...
"مولوی"

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱۹- ندا  در تاریخ ۲۷ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۲۰:۳۳ می گوید : 

در کوی یارم هردمی مست’ خرابم می شود، ای عجب
هر دم بهر مرادم ناله’ زارم می شود ، ای عجب

فارغ از آنی تا بدانیش هر دمی/ یکدمی
تا که بدانیش نه تو مانی’ نه من

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱۸- ق-ص  در تاریخ ۲۷ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۸:۳۷ می گوید : 

سلام
دوست خوب,فدائی حقی.
ممنون از این همه زحمت.بله کسی که ندای(اناالحق)سر داد,از درس نحو گذشت و به محو رسید...شد طلبکاری علم اکنون قبیح..
گر چه در عالم مکان حضور دارد و گوشه نشین خرابات است, خود خرابات(بی جا )را درک کرده و از این موضع (ذات)این ندا را سر میدهد.مبدا که همان مقصد هم هست,خرابات,مسیر سفر ,کوی خرابات است. اینکه گفته میشود  در این مقام(ذات)نه خود را میابیم نه دیگری را,حقیقت یا (خود حقیقی)را که از تعریف آن عاجزیم, یافته ایم و در حقیقت(ذات) ,گم کردن همه چیز,همان یافتن همه چیز است.
گم است یا پیدا؟..فراغت است ما را..هر چه هست,هدف است..برسیم..بعدش گم کنیم یا  پیدا,,, (((یافته ایم))).اگه گم کرده بود یا گم شده بود, کی بود گفت اناالحق؟؟ خودش-خودت.خودم..اناالحق گویای همه چیزه..
بود اناالحق در لب منصور,    نور   ,..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱۷- ق-ص  در تاریخ ۲۷ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۶:۰۵ می گوید : 

سلام
ما,گوشه نشینان خرابات الستیم
تا بوی می ای هست,در این میکده مستیم...وحشی بافقی.
الهی توفیق...

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱۶- مهدی  در تاریخ ۲۶ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۹:۰۵ می گوید : 

بارالها اگردر خرابات تو ساکن شدیم کثرت منها را همه ما کن تا همه تو شویم  

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱۵- پری ناز  در تاریخ ۲۶ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۴:۰۳ می گوید : 

ای خوشا کوی خرابات که پیوسته در او/ مر مرا دوست همی وعده‌ی دیدار دهد...!  
"سنایی"

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱۴- تقی فدایی حقی  در تاریخ ۲۶ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۲:۳۴ می گوید : 

 

با سلام خدمت دوستان ویاران حلقه
در بحث هایی که در کلاس در مورد خرابات شده است  به خراب شدن و از بین رفتن اندیشه ها افکار برداشت های قبلی و.... اشاره شده است حتی به نظر می رسد خلع سلاح شدن از ابزارها ودانسته های قبلی نیز نوعی خرابات تلقی شود . خرابات به مفهوم تغییر وتحول وپویایی اندیشه وآزادی از پیش فرض ها وآداب ورسوم دست وپاگیر و... می باشد فردی که مدعی و خواهان سیر و سلوک در مسیر عرفان می باشد دراثر تاثیر پذیری از مفاهیم عرفانی یک سری تغییراتی در خود به وجود می اورد . ادعای سیر وسلوک وسفت وسخت چسبیدن به عقاید واندیشه های قبلی ،با هم ساز گاری ندارند . برخی از این تغییرات در اثر عرفان نظری وبحث وگفتگو و تغییردر  بینش ها به وجود می اید ولی بیشتر تغییرات در اثر دریافت آگاهی ها وقرار گرفتن در پله عشق به وجود می آید . فردی که در اثر  شهود و دریافت آگاهی ها  به مفاهیم عرفانی دست یابد

برخی حقایق را آنطور که هست می بیند وبه تبع آن ناخود آگاه دست از تصورات وخیالات برمی دارد  واین تغییر دید ونگرش باعث می شود بدون تلاش وکوشش وبدون تمرین وصرف انرژی تغییراتی در رفتار او بوجود آید مثلا فردی که به گوشه ای از وحدت وجود دست یابد وهمه را یکی وتجلی او ببیند چگونه ممکن است باز بین افراد نزدیک ودور تبعیض قائل شود ویا با وجود در ک وحدت وجود آیا امکان برپایی جنگ های خانمانسوزی در اثر نژاد پرستی وجود دارد؟ فردی که به درک اناالحق برسد آیا با مبارزات ورقابت های بی اساس زندگی وقت خویش راتلف می کند ؟ با تغییر واصلاح دید دیگر ریاکاری، عجب وخودپسندی ،خودخواهی ،منیت و... از بین می روند واین همه دستاورد فقط در این کوی (کوی خرابات )امکان پذیر ودست یافتنی است .چنانکه از  یکی از امامان (ع) نقل است که مفرماید ما بدین دلیل مرتکب گناه نمی شویم که ارتکاب گناه را مانند نوشیدن زهری کشنده می بینینم .

به نظر می رسد از دیگر دستاورد های کوی خرابات رسیدن به مقام شاهد باشد . فردی که با دیدی متعالی وآسمانی به پدیده ها می نگرد فرقی بین خود ودیگران قایل نبوده در نتیجه شاهدی تمام عیار گشته ودست از قضاوت ومقایسه وغیره بر می دارد.در حدیثی از رسول اکرم آمده است "الهم ارنا الاشیائ کما هی " خداوندا اشیائ وپدیده ها را آنطور که هستند به من بنمایان  به نظر می رسد همان درخواست کوی خرابات باشد یعنی می خواهد دید ونظر فعلی (ویا توهم وخطای دید فعلی )عوض شود . وبا تغییر این دید است که همه پدیده ها واشیا و اشخاص  را تجلی او دیده و همه را یکی دیده و دیگر مانند اشخاص لوچ اشیا را دوتا نمی بینیم .

 مفاهیمی نزدیک به توضیحات استاد در کلاس درس در گلشن راز توجهم را به خود جلب نمود که برای دوستان می نویسم .( از کتاب "هزار گنج" شرح گلشن راز تالیف دکتر حسن امین لو )


"خرابات اشاره به وحدت است اعم از وحدت افعالی، صفاتی وذاتی وابتدای آن عبارت از مقام فنای افعال وصفات است وخراباتی افعال وصفات جمیع اشیائ را محو افعال وصفات الهی می داند وهیچ صفتی به خود یا دیگران نسبت نمی دهد .نهایت خرابات ،فنای ذات است وهمه ذوات رامحو در ذات حق می یابد .ابیات زیر در مورد خرابات وخراباتی است.
خراباتی شدن از خود رهایی است             خودی کفر است اگر خود پارسایی است

یعنی خراباتی شدن آن است که سالک ترک رسوم، عادات  واحکام کثرات گفته واز خود رهایی خلاصی یابد، چون خودی که عبارت از نسبت دادن فعل وصفت به خود می باشد در حقیقت کفر است ، چون کفر، عبارت از پوشاندن حق است وکسی هم که فعل وصفت را به خود نسبت می دهد در واقع حق را پوشانده است. .پارسایی  که صفت پسندیده ای است اگر آن نیز موجب خود بینی باشد حتی آن هم کفر است، چون در این حالت سالک هنوز از مقام خود نگذشته است واز آن رهایی نیافته است .

نشا نی داده اندت از خرابات                        که التوحید اسقاط  الاضافات
یعنی توحید این است که از غیر حق اضافه ی صفت ووجود هستی اسقاط نمایند. می دانیم هست و وجود واقعی، ذات حق است وبقیه موجودات تعین ذات احدیت می باشند  وبا اضافه شدن تعین او موجودند  وبا حذف و اسقاط تعین او معدومند، در واقع ذات حق است که بصورت اشیا تجلی نموده و اضافه وجود نموده است وهر گاه این اضافه وجود اسقاط شود غیر حق چیز دیگری باقی نمی ماند.

خرابات از جهان بی مثالی است                  مقام عاشقان لا ابالی است  
خرابات که عبارت از مقام وحدت است، به جهت آنکه مرتبه محو وفناء نقوش واشکال است از جهان بی مثالی است .یعنی این مرتبه منزه از صور، اعم از حسی، مثالی وخیالی است. چون توﱠهم غیریت ودویی در این مرتبه محال است واین مرتبه مقام عاشقان بی باک است که بی باکانه از هر چه قید تعین دارد ،عبور می نمایند ودر هیچ منزل متوقف نمی گردند

خرابات آشیان مرغ جان است                   خرابات آستان لامکان است
خرابات که عبارت از مقام وحدت است آشیان مرغ جان ومنزلگاه حقیقی اوست و خرابات آستان لا مکان است یعنی خرابات که عبارت از مقام وحدت وتوحید صفات وافعال می باشد ومقام توحید صفات، آستان لا مکان توحید ذاتی است، چون اول به توحید صفات می رسند واز انجا به تو حید ذاتی نایل می شوند وتا از آستانه توحید صفاتی نگذری به توحید ذاتی نمی توانی قدم بگذاری

خراباتی خراب اندر خراب است                که در صحرای او عالم سراب است
یعنی خراباتی اول از طریق محو صفات خرابی می یابد واز این آستانه عبور کرده وبه فنای ذاتی می رسد که این نیز خرابی دوم است وبه همین جهت شیخ این خرابی دوم را خراب اندر خراب گفته است ودر حالت صفات وذات او محو ومضمحل گشته است وخود را وعالم را گم کرده است. در مصرع دوم مراد از صحرا، فضای اطلاق و وحدت ذات است ودر این صحرا ،عالم و آدم نمود سراب و نمود بی بود است
خراباتی است بی حد ونهایت                نه آغازش کسی دیده نه غایت
خراباتی که مراد از آن وحدت ذاتی است نه محدود به حدود وجهات است ونه منتهی به نهایت .نه آغاز ومبدا آن معلوم کسی است و نه نهایت آن معلوم است چون در مقام اطلاق تمامت این عبارات محو ومتلاشی است

اگر صد سال در وی می شتابی           نه خود را ونه کس را باز یابی
اگر زمان طولانی صد سال یا هزار سال یا بیشتر در عالم وحدت ذاتی تفکر نمایی در ان عالم نه خود را می توانی یافت ونه دیگری را چون در ان عالم هیچ تعین و تشخصی وجود ندارد .چون یافتن خود وغیر خود وقتی میسر است که تعین خواه روحانی یا جسمانی باشد ودر این مقام تعین گنجایشی ندارد "
منتظر نظرات وتوضیحات دوستان عزیز هستم  

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱۳- بیتا  در تاریخ ۲۵ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۷:۱۲ می گوید : 

یک نکته دیگر در کوی خرابات حاصل از اتصال،حفاظ آن است.کسانی که بدون حفاظ به خرابی افتادند،می دانند که حفاظ تا چه حد خرابات را تخفیف می دهد؛ بنابراین در اتصالات ما خرابی داریم ولی بسیار مهار شده.
"بانگ بر آمد ز خرابات من...
... یار درآمد به مراعات من"

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱۲- ندا  در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۲۱:۳۹ می گوید :

 تا کیست زین می باقی هر دم مست’ خرابش می شود
تا که بیفروزمش’ هر دمی اَللَه که دمی سازد’ می سوزدَش زین مهر’ مراد
هر لَه تا که بر این سیرٍ مغانم مستانه’ مخروبه ام هر دمی
تا که آیدم هر دم رو به فنا  آخٍر به نوا یا که اَم باشَدَم ناجی به هما/هدی(هدا)
اَحسَنت گل من زین گنج مراد هر دمی
می آیَد’ می سوزد’ زین سحر’ نوا
تا که ...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱۱- پری ناز  در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۹:۳۷ می گوید :

در حلقه‌ی رندان خرابات مغان آی/تا یکنفس از خویشتنت باز رهانند/از کعبه چه پرسی خبر اهل حقیقت/کاین طایفه در کوی خرابات مغانند...
"خواجو"

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱۰- بیتا  در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۴:۱۲ می گوید :

خرابات نعمتی است که به واسطه ی اتصالات حاصل می شود تا از مسیر عادت خارج شویم،زندگی مان یک خط صاف نباشد،در شیبی قرار بگیرد که امروز با دیروزمان کیفیتی متفاوت داشته باشد.
در کوی خرابات خراب شدن است و آباد شدن.هرگاه مسیر صاف و بدون کیفیت شود یعنی یکجای کار اشکال دارد و نوبت خرابی است؛حالا طول خرابی هم ماجرایی دارد ولی همین که تسلیم شدیم و پذیرفتیم،خودشان دستمان را می گیرند و بالا می کشند.
"گر از این منزل ویران به سوی خانه روم
دگر آنجا که روم عاقل و فرزانه روم"

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۹- آرش  در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۰:۵۲ می گوید :

با سلام
خرابات: شرابخانه.در اصطلاح عبارت از خراب شدن صفات بشریت و فانی شدن وجود جسمانی است.
خراباتی: فانی مطلق است که وجود اضافی او در وجود مطلق خدا و ذات حق فنا شده باشد.
پیرخرابات: منظور محبوب است که جز خدای نیست.کاملان و راهنمایان طریقت.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۸- زهرا یزدانی  در تاریخ ۲۳ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۲۳:۱۹ می گوید :

جامی است که عقل آفرین می زندش
صد بوسه ز مهر بر جبین می زندش
این کوزه گر دهر چنین جام لطیف
می سازد و باز بر زمین می زندش...

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۷- پری ناز در تاریخ ۲۳ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۵:۰۰ می گوید :

بر سر کوی خرابات کسی آباد است.....که مدام از می دیرینه خراب است، خراب!
"فروغی"

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۶- حسن در تاریخ ۲۳ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۳:۱۶ می گوید :

...بدستی کوزه ای پیکر تراشد
بدست دیگر آنرا می خراشد
...
به یک لحظه مرا بر اوج افلاک
همان  لحظه به زیر پا، کف خاک
...
گهی بالا برد بی میل پرواز
گهی پائین برد با هردو صد بال
...
گهی برمرکب وبر گرده پیل  
گهی هم زیر پاهای دوصد پیل
نمی دانم که میدانم نمی دانم از اویست
پس پرده همه عشق و سبوی است

اولین بار که دچار حالات فوق شدم هم ترسدم وهم از خودم نا امید.ولی بعد آن انگار بازمانده توفان نوح بودم خوشحال وسر مست .

لازمه هر باز سازی نو با خرابی ساختمان کهنه قبلی شروع میشود .

چه مبارکی از این بالاتر که خودش خراب کند وخودش هم بسازد.
فقط باید  بدانم که چه می خواهم ودرد همین است .بزرگترین درد من ندانستن است .

خرابات تلاشی است برای صفر ثانیه دانستن.

التماس دعای خیرتان
با سپاس

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۵-  بیتا  در تاریخ ۲۳ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۰:۵۵ می گوید :

"وفا مباد امیدم اگر به غیر تو است
                 خراب باد وجودم اگر برای تو نیست"

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۴-  سروش عازمی خواه  در تاریخ ۲۲ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۲۳:۵۰ می گوید :

تورا به راستی / تورا به رستخیر/ مراخراب کن /که رستگاری ودرستکاری دلم / به رستگاری و درستکاری همین غم شبانه بسته است
قیصر امین پور

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۳-  بیتا  در تاریخ ۲۲ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۵:۲۳ می گوید :

خرابات جایی است که خوب می شناسمش،مقیم دائم آنم و تمام لذت زندگیم در لحظات پریشانی و سرگشتگی آن شکل می گیرد.نیم نظر کافی است برای خراب شدن.
"به یاد چشم تو خود را خراب خواهم ساخت"
"مقام اصلی ما گوشه ی خرابات است"
"خداش خیر دهاد آن که این عمارت کرد"گل

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۲-  پری ناز  در تاریخ ۲۲ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۵:۲۱ می گوید :

در کوی خرابات، کسی را که نیاز است
هشیاری و مستیش همه عین نماز است
آنجا نپذیرند صلاح و ورع امروز
آنچ از تو پذیرند در آن کوی نیاز است
اسرار خرابات بجز مست نداند
هشیار چه داند که درین کوی چه راز است؟
تا مستی رندان خرابات بدیدم
دیدم به حقیقت که جزین کار مجاز است
خواهی که درون حرم عشق خرامی؟
در میکده بنشین که ره کعبه دراز است
هان! تا ننهی پای درین راه ببازی
زیرا که درین راه بسی شیب و فراز است
از میکده‌ها ناله‌ی دلسوز برآمد
در زمزمه‌ی عشق ندانم که چه ساز است؟

"فخر الدین عراقی"

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱-  مرجان رستمیان در تاریخ ۲۲ تیر ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۵:۱۴ می گوید :

اندر اندیشه ی آباد شدن/ این زمان سوی خرابم گذر است...

Buzz it!Digg it!Share in FacebookTweet it!

0
Powered by www.mahsanco.ir

مقالات استاد محمد علي طاهري

گزيده

ورود اعضا / عضویت

آمار بازدیدکنندگان

568313601
امروز
دیروز
این هفته
هفته گذشته
این ماه
ماه قبل
مجموع
11065
10615
31661
19253561
31661
321182
568313601

Server Time: 2020-08-03 22:56:31

Google Translator

معرفی سایت به دوستان


Design BY ErfaneKeihani.tk